Monday, February 22, 2010

S T R 5 : Samurai Kyoto hijrah ke Tokyo?



Pagi itu bangun agak lewat dek serangan selsema malam tadi. Segar pagi pinggir kampung itu sedikit sebanyak mendorong kuasa deria yang ada untuk meninjau suasana kampung daerah Kyoto itu. Aku tak dapat nak pergi jauh kerna jadual agak ketat. Tapi aku berharap dapat menemukan sesuatu...umpamanya waris2 penghuni Kyoto dalam bentuk tradisi mereka.

Kyoto adalah Ibukota purba Jepun selama lebih seribu tahun sangat terkenal dengan budaya pemerintahan rejim Shogun dibina oleh maharaja Kwammu. Dahulunya dikenali sebagai Heian-kyo yang bermaksud Ibukota Keamanan. Era pemerintahan Meiji kemudian mengubah Ibukota ke Timur – Tokyo. Namun aku diberitahu bahawa Kyoto masih dirujuk sebagai Saikyo – Ibukota Barat.




Aku merayau seboleh mungkin disekitar dalam kekangan waktu. Terbayang dikepala akan susuk2 ber-yukata atau kimono, samurai dengan katananya dan para geisha dengan kipasnya menyusur denai kampung tepi sungai atau jalanan pinggir kota.... tapi yang nampak hanya rang Jepun dengan basikal tua.




Begitupun, peninggalan itu masih boleh dilihat dari seni bentuk rumah2, persekitaran (topografi) dan suasana itu lebih segar bernafas dan bergema dipekan Kraf yang terkenal diKyoto (flea market aka Kobo-san).

Terletak disekitar bukit Kuil Toji (kenangan untuk seorang Buddhist Kobo Daishi kurun ke8), kedai2 kraf berpecah dan berentetan sepanjang jalanan hingga ke kaki bukit. Anyaman sutera Nishijin, seni pewarnaan kain Shibori dan Yuzen, seramik Kiyomizuyaki yang halus seninya diperturunkan dari generasi ke generasi sejak beratus tahun, anak2 patung Kyoto dan demo beratus macam seni kraf yang tak kedapatan ditempat lain diJepun. ( sesiapa yang ada jalan sampai ke sini.. sediakanlah sekurang2nya ¥5000 - 10,000 untuk melampias kegilaan membeli souvinir!).

Aku membeli sebilah imitasi Katana dengan harga tawar ¥6000. Sangat besar rasanya beroleh pedang Samurai biarpun imitasi (penangan film Seven Samurai – arahan Akira Kurosawa dengan lakonan hebat Toshiro Mifune dan kebijaksanaan Kambei oleh Takashi Shimura adalah antara penyemarak aku menulis RAAH…)






Perjalanan dari Kyoto ke Tokyo sangat menjemukan bila berjalan waktu malam. Namun lanskap diperhentian Gunung Fuji pagi itu menyalakan seribu rasa.




Metropolis – Tokyo (To- timur, kyo –ibukota)…aku sudah penat. Hendak kemana diBandaraya yang gah ni..? Kembar si London dan New York. Dahulunya sebuah perkampungan nelayan dipanggil Edo (muara). Selepas era Tokugawa, kota ini makmur menjadi bandaraya terbesar Jepun.





Haji Shahariman ( orang lama yang selalu berulang-alik kesini sejak 30 tahun lalu..!) memberi sedikit maklumat tentang apa dan dimana. Hendak merewang jalanan muda-mudi kota diShibuya atau kota fesyen di Harajuku, merasai hawa Tokyo lama di Asakusa, shopping barang2 eletronik canggih terkini diAkihabara atau Ginza atau Ameyoko…




Tapi tadi aku ternampak sesuatu yang agak ganjil..bayang masa lampau berdiri dikaki lima. Aku sempat rakam gambarnya tapi aku mahu rakam dengan lebih jelas. Apabila bas berhenti, aku terus keluar dan menyusur semula jalanan tadi..mencari dia. Dijalanan, aku melihat gadis2 promoter animae yang agak hairan melihat aku tapi malu2 pula bila aku merakam gambar mereka (aku diberitahu kemudian yang rupa2nya penampilan mereka punya hak-cipta dan tidak boleh diambil gambar sebarangan!).




Disudut lain aku terserempak dengan seorang gelandangan tua yang nampaknya sedang tidur berdiri! Sepanjang aku diJepun, baru inilah aku melihat sesuatu seperti itu. Aku rakam dan berjalan lagi mencari dia, lebih setengah jam kemudian masih tak berjumpa dan kembali kejalan tadi. Gelandangan tua itu rupanya masih begitu saja..kuat betul tulangnya! Sambil berjalan, aku agak hairan mengapa mereka memandang2 kearahku?







Gambar inilah yang sempat aku rakam dari atas bas. Alangkah beruntungnya jika aku dapat bertemu dengan ‘tok guru samurai’ itu…he he.


4 comments:

StellaSakuragi said...

(penangan film Seven Samurai – arahan Akira Kurosawa dengan lakonan hebat Toshiro Mifune dan kebijaksanaan Kambei oleh Takashi Shimura adalah antara penyemarak aku menulis RAAH…)
****huhuhu.. Zehann, soalan cliche.. biler lg nak keluo buku, hehehe..

hmm pelik jugak kenapa laa dorg pandang2 pd Zehan.. skali tgk gambo last, hahahaha berpelikat.. no wonder.. hahahaha syabas..

Zehann ur Rakhie said...

sedang menulis..harap ianya berjaya seperti sebelumnya walau dalam rupa baru...

TQ Stella.

Anonymous said...

mtak cepat kluarkan buku2 yg bru....semua buku,agenda alam hitam,gapura,vamprha,dah ada....tanx 4 d great writing....xp

Zehann ur Rakhie said...

coming up...tunggu.

Selamat Datang

Selamat Datang ke blog Zehann ur Rakhie.

Memperkatakan / membincangkan mengenai segala yang berkaitan dengan karya, dan kegiatan serta aktiviti terkini beliau dari masa ke semasa.

Sepatah dua kata dari Zehann ur Rakhie :-

Pertama saya ingin mengucapkan terima kasih dan setinggi penghargaan kepada sekalian peminat dan pembaca karya saya. Terima kasih kepada Tuan Halim yang membenarkan saya berkongsi ilham dan kisah dan mungkin kepada lebih ramai lagi. Penghargaan saya juga kepada penulis-penulis blog yang pernah membuat ulasan-ulasan terhadap karya saya terutama kepada sdr Fadz, Khar, Rose Harissa, Stella Sakuragi, Qunia,Knew rule dll. Terima kasih kepada pengendali blog ini, sdr saya - Sirna Salam kerna membantu menjayakan blog ini dengan sokongan rakan-rakan penulis.

Sekian Terimakasih,

Zehann ur Rakhie.

Terima kasih kepada peminat dan para pemgunjung laman blog ini dan berharap akan mendapat sokongan. Secara peribadi, saya amat berharap agar karya beliau terutama R.A.A.H dapat di terbitkan dengan lebih banyak dan mungkin akan diterjemahkan ke bahasa Inggeris secepat mungkin agar ianya dapat dikongsi oleh seluruh pembaca dimana sahaja lebih-lebih lagi yang sentiasa mengikuti kisah-kisah Vampire dan cerita seram/epik.

sekian,

Sirna Salam