Wednesday, May 20, 2009

si Jubei


Kodok ini kupanggil Jubei. Dia penghuni tetap kayu hanyut yang kuambil dari Sg Kiol lama dulu. Letaknya tempat rehat Jubei ini diberanda bengkel. Kalau aku berjalan keluar depan bengkel, Jubei selalu aku tegur. Sesepetang tatkala aku duduk merokok ditangga beranda menunggu lembayung, Jubei akan ada menjadi teman (dulunya selalu dibuat Polli tapi Polli telah mati digelek kereta pengunjung). Jubei ini banyak anak cucunya merata. Tak seperti yang lain mencari tempat redup dan dingin, Jubei memang gemar bermandi cahaya petang.


Sejak beberapa lama kemudian aku dapati Jubei sudah tidak ada lagi ditempat rehatnya. Dua tiga petang tak kelihatan kelibatnya diberanda. Kemudian aku temui bangkai seekor kodok didalam bekas tong air kapur ditepi bengkel. Aku tak pasti samada ianya si Jubei tapi sejak itu tidak nampak lagi Jubei tercongok diatas kayu hanyut diberanda.

3 comments:

StellaSakuragi said...

I'll send u a pic of kodok that I found at Sg Sedim hahaha. It jumped to the water after I took a pic of it and created havoc amongst my friends.. hahhaa... funny and memorable..

Sulela said...

Tetiba lak rasa sedih bila baca entry ni. Jubei dah tak ada? huhuhuhuuu

sayanghasni @ yus said...

sianyer si jubei salah target lompatan..
semalam jumpa kedai jual katak cam jubei nie..
rupanyer memang ada yang suka bela..

Selamat Datang

Selamat Datang ke blog Zehann ur Rakhie.

Memperkatakan / membincangkan mengenai segala yang berkaitan dengan karya, dan kegiatan serta aktiviti terkini beliau dari masa ke semasa.

Sepatah dua kata dari Zehann ur Rakhie :-

Pertama saya ingin mengucapkan terima kasih dan setinggi penghargaan kepada sekalian peminat dan pembaca karya saya. Terima kasih kepada Tuan Halim yang membenarkan saya berkongsi ilham dan kisah dan mungkin kepada lebih ramai lagi. Penghargaan saya juga kepada penulis-penulis blog yang pernah membuat ulasan-ulasan terhadap karya saya terutama kepada sdr Fadz, Khar, Rose Harissa, Stella Sakuragi, Qunia,Knew rule dll. Terima kasih kepada pengendali blog ini, sdr saya - Sirna Salam kerna membantu menjayakan blog ini dengan sokongan rakan-rakan penulis.

Sekian Terimakasih,

Zehann ur Rakhie.

Terima kasih kepada peminat dan para pemgunjung laman blog ini dan berharap akan mendapat sokongan. Secara peribadi, saya amat berharap agar karya beliau terutama R.A.A.H dapat di terbitkan dengan lebih banyak dan mungkin akan diterjemahkan ke bahasa Inggeris secepat mungkin agar ianya dapat dikongsi oleh seluruh pembaca dimana sahaja lebih-lebih lagi yang sentiasa mengikuti kisah-kisah Vampire dan cerita seram/epik.

sekian,

Sirna Salam